Goede content schrijven voor je website of blog wordt een stuk eenvoudiger als je weet waar je rekening mee moet houden. Veel pagina's die gevuld worden met content voldoen niet omdat er niet gedacht wordt vanuit het perspectief van de lezer maar van de schrijver. Je komt erachter dat je pagina te technisch is of helemaal niet gevonden wordt in de organische zoekresultaten.
In dit blog artikel lees je een aantal punten waar je op moet letten als je tekst wilt schrijven voor je website of blog.
Call to action
Voordat een artikel geschreven wordt is het belangrijk om na te denken met welk doel je het artikel schrijft. Wat wil je bereiken, of zoals het vaak omschreven wordt, wat is je call-to-action.
Een call-to-action houdt in dat de klant of bezoeker op je website overgaat tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop, het invullen van een formulier of het overgaan tot een telefonische oproep of email-actie.
Long tail keywords
Een ander belangrijk punt wat hieruit volgt is een zoekwoorden onderzoek. Je kan de content schrijven op de meest populaire zoekopdrachten. Maar is dit wel handig?Hoeveel kans maak je om in de top te komen als je top zoekwoorden gebruikt? Een nieuwe ontwikkeling die langzaam doordringt is het gebruik van long tail keywords, dit zijn specifieke zoekwoorden die niet tot de top behoren. Een voorbeeld: als computerwinkel richt u zich voornamelijk op de verkoop van laptops. Nu is het top zoekwoord "laptops" en een long tail zoekwoord is bijvoorbeeld "Acer Aspire". Long tail keywords gaan de diepte in van de diensten of producten die je aanbiedt. Je richt je dan niet op hoofdonderwerpen maar op afsplitsingen hiervan. Samen genereren deze long tail keywords meer bezoekers.
Tekst opbouw / Content schrijven
Nadat helder is wat je doelgroep is en tot welke actie de bezoeker moet overgaan, kun je beginnen met het schrijven van je content. Een aantal zaken waar je rekening mee moet houden is het volgende:
- Schrijf geen zinloze content. Als je iets uitlegt, dat kan in 50 woorden, maak er dan geen 200 woorden van om alleen maar de pagina te vullen. Vaak wordt er uitgegaan van minimaal 300 woorden maar dit zijn geen harde feiten. Belangrijker is dat je tekst boeit, relevant en kwalitatief is. Voor een statische pagina raad ik wel aan om de 300 woorden in gedachten te houden met de simpele reden om je bezoeker langer op de website te houden en mogelijk te laten overgaan tot een call to action. Voor zoekmachine optimalisatie vergroot het de kans om beter te ranken in organische zoekresultaten op specifiekere zoekwoorden. Google beoordeelt de pagina op meer dan 200 punten.
- Voorkom schrijffouten. Schrijffouten kunnen irriteren en afbreuk doen aan de kwaliteit van je verhaal.
- Gebruik duidelijke titels en koppen die aansluiten op je inhoud zodat de tekst makkelijk leesbaar is.
- Voeg relevante links toe naar andere content op je website of uitgaande links naar andere content die aansluit.
Geen lange technische verhalen. Verplaats je in de bezoeker van je website. Blijf je zelf afvragen of je met deze content voldoet aan de behoefte van de bezoekers en of je hier je doel mee kan bereiken die je voor ogen hebt. Laat je content door meerdere mensen lezen.
Meten = Weten.
Goede content is bepalend voor je positie en vindbaarheid in zoekmachines
Meer informatie over SEO en SEA.
Meer weten over het inrichten van uw website, neem dan contact met ons op.